27 June, 2012

guru dan sukan

assalam..

guru dan sukann
satu benda yang tidak dapat dipisahkan..
setiap hari, minggu mahupun setahun sekali
pasti para guru terlibat dengan sukan..

kalu hari mungkin yang mengajar PJK
minggu pulak bagi mereka yang menjadi penasihat sukan dan permainan
dan tahun untuk sukan tahunan

sukan satu acara yang sihat
namun amat meletihkan
meletihkan apabila
guru lebih excited dari anak murid
guru lebih beria dari anak murid..

namun itu lah guru
sering kali menjadi penggalak
dan pendorong kepada pelajar

tue baru mikadimah
tentang guru dan sukan..
kisah aku sebagai seorang guru dan terlibat dengan acara sukan
alkisah bermula aku dengan tanpa diduga
telah dilantik menjadi guru rumah sukan kuning.
pada mulanye mungkin sebb aku pikirkan guru senior dah settlekan semua
jadi aku boleh ar goyang kaki sikit.
rupanya aku jua perlu membantu sebanyak mungkin

tugas aku mencari atlet bagi kategori c dan b
yang mana melibatkan tingkatan 1 dan 2
almaklum lah guru petang memang itu tugasnya
jadi aku pun mencari ar..
masa yang diberikan hanya sehari jer
sukan di sekolah aku nie
diadakan pada hari rabu
namun hari isnin dan selasa dah ada sukan tara dan acara yang didahulukan
kelam kelibut aku dibuatnya..

ingatkan tamat lah sudah penderitaan aku..
masa meeting da ar aku ditugaskan menjadi emcee
nak cari teks lagi
hari isnin bg tugas
hari selasa jadi emcee
tak ke biul aku dibuatnya..
tambah plak aku kena uruskan perbarisan dan juga hias rumah sukan
aku nie da ar buta seni
kena plak buat benda2 mcam tue
nak tak nak
buat ar jugak..

akhirnya setelah bertungkus lumus pada hari selasa 26 jun 2012
dari jam 7.00 pagi hingga jam 8 malam..
akhirnya siap jua hiasan rumah sukan dan perbarisan serta tugas emcee untuk sukan tara
memang tak terkejar semuanya..
nasib masa di universiti dah diajar supaya sentiasa bersedia..

hari yang dinanti tiba
hari rabu.. tugas utama aku adalah emcee
so buat la apa yang patut..
sambil tue curi2 gak masa tgk rumah sukan dan adjust perbarisan
tue semua tugas cikgu.. budak??? terima arahan jer..

sesuatu yang menjadi puas dalam kepenatan aku
mengejar sana sini
membuat itu ini
rumah sukan aku
iaitu kuning..
telah mendapat tempat ke-3 dalam keseluruhan kejohanan
tempat ke-3 untuk acara perbarisan
dan tempat ke-2 untuk hiasan rumah sukan..
segalanya berbaloi..

p/s: bebraloi usaha yang ditaburkan apabila melihat kejayaan para pelajar yang disayangi.. itu erti sebenar seorang guru...

No comments:

Post a Comment